Vissa älskar henne, vissa hatar henne...

Det är en sak som jag har gått och tänkt på, är hur vi tjejer alltid kopplar nedstämdhet med utseende och speciellt vikt och mat. Det jag menar är att utan att vi tänker på det så kommer det dagar i månaden då vi plötsligt känner oss jättefula, vi börjar tänka på vad vi äter och utan anledning så känner vi oss missnöjda med våra kroppar och vårt utseende.

Visst är det lustigt hur man ena dagen kan vakna upp och gå till skolan eller jobbet och ha en riktig wow-dag medan nästan dag när vi går hemifrån så är det enda man tänker på att man känner sig tjock i kläderna man valde, håret bara hänger platt eller att just nu så syns alla finnar i ansiktet jättemycket. Kan man verkligen ändras mycket under ett dygn? Nej det kan man inte men varför ska tankarna spöka så mycket?

Vi vet att man mår sämre vissa dagar, varför har man inget svar på men humöret går upp och ner av sig själv och att skratta ena sekunden och gråta nästa och känna sig som världens mest ensamma person är något alla upplever hela tiden. Att vi konstigt nog, undermedvetet kopplar ihop nedstämdheten med vårt utseende är egentligen ganska naturligt för det är det lättaste sättet vi kan komma åt oss själva. Med det menar jag att vårt yttre är det snabbaste sättet att straffa oss själva (tycka att vi är fula, eller som dom med ätstörningar, straffar sig själv med att äta/inte äta) men vårt yttre är även det snabbare sättet att berömma oss själva och få oss glada (när man står i spegeln och känner sig riktigt snygg en dag). Och det är väl bra att det är såhär men samtidigt tror jag att det lättast föder ätstörningar också. När jag mådde som sämst så var det maten jag började reglera på först av allt, så istället för att tänka på att jag mådde dåligt så tog maten upp all koncentration istället och jag glömde bort vart det var som fick mig ledsen i början.

Var uppmärksamma med det här tjejer! Dom dagarna i veckan eller månaden då du känner dig stressad, ledsen eller bara lite känslig, ha en varningsklocka beredd om du under samma stund börjar leta fel på dig själv och plötsligt tro att du har världens längsta panna, bredaste rumpa eller tjockaste lår. Det är bara en inbillning men även en signal på att något annat gör dig ledsen här i livet. Ta reda på vad det är som stör dig innan det går så långt att du börjar mixtra med mat och få ångest över vad du stoppar i dig eller hur du ser ut, för utseendet ändras inte på ett dygn, men däremot så kan inställningen mot dig själv göra det. Där har du den stora skillnaden och var uppmärksam kring det! :)



kopierat från...... berättar senare!









Vissa hatar henne, vissa älskar henne, vissa tycker hon är falsk, vissa tycker hon är ärlig och sig själv!
säg vad ni vill men den här texten tror jag kommer från hennes hjärta.
och jag kan inte annat än säg att jag håller med... Ge henne en chans!
säg nu vad ni tycker om texten, så säger jag vem det är senare.!






Du kan inte straffa en människa innan du vet vem han/hon är.!


Kommentarer
Postat av: Maria

Blondinbella såklart ;)

2009-07-30 @ 16:29:41
URL: http://tja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0